17 سپتامبر 2022- بر اساس متاآنالیز بیش از 30 هزار بزرگسال بریتانیایی از 9 مطالعه کوهورت آینده‌نگر، شاخص توده بدنی بالا (BMI) به جای سطح قند خون بالا، با خطر بالاتر ابتلا به عفونت کووید-19 و کووید طولانی مدت مرتبط است.

این یافته‌ها حاصل تحقیقات دکتر آنیکا ناپل و همکارانش از واحد MRC برای سلامت مادام‌العمر و پیری، در دانشگاه کالج لندن است، که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در استکهلم، سوئد (19-23 سپتامبر) ارائه شد.

دکتر ناپل گفت: در اوایل همه‌گیری، دیابت و چاقی به ‌عنوان عوامل خطر ابتلا به کووید-19 شناسایی شدند، و ما می دانیم که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن نیز هستند. یافته‌های اولیه ی ما از این ایده حمایت می‌کند که مکانیسم‌های مرتبط با چاقی، نه قند خون بالا به خودی خود، ممکن است مسئول خطرات بیش از حد کووید-19مرتبط با دیابت باشد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که افراد مبتلا به دیابت و چاق در صورت ابتلا به کووید-19، بااحتمال بیشتری ممکن است به بیماری شدید مبتلا شوند و جان خود را از دست بدهند، اما احتمال ابتلا به کووید-19 در این افراد بیشتر نبود. با این حال، مکانیسم‌های اساسی و نقش آن‌ها در علائم طولانی مدت پس ازکووید-19(کووید طولانی مدت) نامشخص است.

برای یافتن اطلاعات بیشتر، محققان به دنبال ارتباط بین طیف وسیعی از ویژگی‌های بالینی اندازه‌گیری شده قبل از همه‌گیری بودند- آنها ارتباط هموگلوبین A1c(متوسط ​​سطح قند خون)، دیابت خود گزارش شده یا مبتنی بر دارو، شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به باسن (WHR) با عفونت کووید-19 خود گزارش شده و کووید طولانی مدت، را در 9 مطالعه همگروهی در بریتانیا که همچنان ادامه دارند، مورد بررسی قرار دادند.

تجزیه و تحلیل‌ها شامل جدیدترین اندازه‌گیری‌ها از HbA1c، وزن، قد، دور کمر و دور باسن از هر مطالعه که بین سال‌های 2002 تا 2019 اندازه گیری شده بود و همچنین اطلاعات پرسشنامه‌های مربوط به سلامت و سبک زندگی بود.

همه شرکت‌کنندگان واجد شرایط (حداکثر31252 فرد 19 تا 75 ساله، 57 درصد زن) داده‌های مربوط به اندازه‌گیری‌های قبلی را داشتند و حداقل یک پرسشنامه را در طول همه‌گیری کووید-19 (از ماه مه 2020 تا سپتامبر 2021) تکمیل کرده بودند، که سؤالات مربوط به کووید-19و، در صورت امکان، سؤالاتی در مورد طول مدت علائم مرتبط با کووید-19بود.

شرکت کنندگان بر اساس یک آزمایش مثبت یا سوء ظن قوی، مبتلا به کووید-19در نظر گرفته شدند. سپس محققان افراد مبتلا به کووید طولانی مدت- بر اساس علائمی که بیش از چهار هفته پس از عفونت ادامه داشته و یا بر عملکرد آنها تأثیر گذاشته- را با افرادی که علائم را برای کمتر از چهار هفته گزارش کرده بودند، مقایسه نمودند.

در صورت امکان، ارتباط ها برای جنسیت، سیگار کشیدن، قومیت، درآمد و تحصیلات در زمان اندازه گیری تنظیم شدند.

بین ماه مه 2020 و سپتامبر 2021، تعداد 5806 شرکت‌کننده گزارش کردند که تا به حال به کووید-19 مبتلا شده اند و 584 نفر گزارش کردند که مبتلا به کووید-19 طولانی مدت بوده‌اند(حدود 7 درصد از موارد کووید-19 بر اساس اطلاعاتی در مورد طول علائم).

تجزیه و تحلیل داده‌های 31252 شرکت‌کننده در 9 مطالعه نشان داد که شاخص توده ی بدنی (BMI) بالاتر با احتمال بیشتر برای ابتلا به عفونت کووید-19مرتبط است: با 7 درصد خطر بیشتر برای هر 5 کیلوگرم در متر مربع افزایش  BMI.احتمال ابتلا به کووید-19 برای افراد دارای اضافه وزن(شاخص توده بدنی 25تا 29.9 کیلوگرم بر متر مربع) و چاق (30 کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر) به ترتیب 10 و 16 درصد بیشتر از افراد با وزن سالم (کمتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع) بود.

نتایج مشابهی برای کووید طولانی مدت (4243 شرکت کننده، در شش مطالعه) مشاهده شد: با خطر 20٪ بیشتر برای هر 5 کیلوگرم بر متر مربع افزایش در BMI. احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت در افراد دارای اضافه وزن و چاق به ترتیب 20 درصد و 36 درصد بیشتر بود. با این حال، هم ارتباط عفونت کووید و هم ارتباط کووید طولانی مدت با دسته بندی ‌های BMI از نظر آماری معنی‌دار نبودند (بنابراین نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آنها به دلیل شانس نیستند).

تجزیه و تحلیل بررسی ارتباط عفونت کووید و ارتباط کووید طولانی مدت باWHR ، بی نتیجه بود.

قابل ذکر است، که مطالعاتی که بر میانگین سطح قند خون (HbA1c) و دیابت (15795 شرکت‌کننده و 1917 شرکت‌کننده برای مدت طولانی کووید) متمرکز بودند، هیچ ارتباطی باکووید-19یا کووید طولانی‌مدت نیافتند.

محققان بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای کشف مکانیسم های زیربنای این ارتباطات و کاهش خطر اضافی مرتبط با BMI بالا، تاکید کرده و گفتند: یافته‌های اولیه ما حاکی از ارتباط چاقی با عفونت کووید-19 و کووید-19 طولانی، حتی پس از در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و جمعیت شناختی و سیگار کشیدن، است.

دکتر ناپل گفت: ما باید بررسی کنیم که چه چیزی افراد دارای اضافه وزن و چاق را در معرض خطر پیامدهای بدتر قرار می‌دهد و چگونه این موضوع با مواردی از بیماری شدید کووید-19 مرتبط است.

نویسندگان اذعان کردند که این مطالعه مشاهده‌ای بوده و نمی‌تواند ثابت کند که BMI بالاتر خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش می‌دهد، و نمی‌توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل اندازه‌گیری نشده (مانند شرایط زمینه‌ای) یا داده‌های از دست رفته بر نتایج تأثیر نگذاشته اند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که تعداد زیادی از مواردکووید-19بر اساس سوء ظن به ابتلا به این بیماری شمارش شده بود تا یک آزمایش مثبت، و این امکان وجود دارد که اندازه گیری های بالینی انجام شده قبل از همه گیری برای برخی از مطالعات وارد شده در متاآنالیز، قدیمی بوده باشند. در نهایت، آنها خاطرنشان کردند که شرکت‌کنندگان در مطالعه سالم‌تر از جمعیت عمومی بودند که ممکن است نتیجه‌گیری‌های ممکنه را محدود کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-excess-weight-high-blood-sugar.html